حتما هنگام بررسی مشخصات لپ‌تاپ، چشمتان به عبارت GDDR برخورد کرده است. نسل‌های مختلفی از کارت‌های گرافیک GDDR به بازار عرضه شده‌اند که شاهکار آنها آخرین نسخه ارائه شده آنها است.

GDDR6 جدیدترین نسل این کارت‌ها، درمقایسه با نسل‌های قبلی خود، یک انقلاب محسوب می‌شود! در این مقاله به‌طور کامل با انواع کارت‌های گرافیک GDDR و تاریخچه آنها آشنا می‌شوید. همچنین، کارت گرافیک GDDR6 را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

مزیت کارت‌های گرافیک GDDR

GDDR یک حافظه DDR با کارایی بالا محسوب می‌شود که به‌طور خاص برای کارت‌های گرافیکی پیشرفته طراحی شده است. این حافظه‌ها با ویژگی‌هایی مانند فرکانس کاری، فرکانس ساعت و ولتاژ انحصاری با حافظه‌های DDR استاندارد موجود در بازار متفاوت هستند. فرکانس کارت‌های گرافیک GDDR بسیار سریع‌تر از DDR کار می‌کنند تا ویدیو و تصاویر را روان‌تر نمایش دهند.

این نوع از کارت‌های گرافیکی برای داده‌های ذخیره شده روی گرافیک بهینه شده‌اند که می‌توانند توان عملیاتی بیشتری را تحمل کنند. از طرف دیگر، DDR برای CPU ساخته شده است، که می‌تواند برنامه‌ها و داده‌های در حال پردازش را با تاخیر کمتر ذخیره کند.

تاریخچه کارت‌های گرافیکی GDDR

عبارت GDDR خلاصه شده عبارت  Graphics Double Data Rateاست که به‌طور مخصوص برای کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود. شاید برای‌تان جالب باشد که سیر این نوع از کارت‌های گرافیکی، از GDDR2 تا GDDR6 که یک نسخه فوق‌العاده از آن است را بدانید:

GDDR2

اولین نسل این کارت‌ها، GDDR2 نام دارد که توسط شرکت انویدیا معرفی شده است. این نسخه یک حافظه گرافیکی با ولتاژ کاری 2.5 ولت ارائه می‌دهد. این مقدار با مقدار ولتاژ نسل قبلی حافظه‌های گرافیکی یعنی DDR یکسان است، اما باید این نکته را هم درنظر داشته باشید که نسبت به آنها، در کلاک پالس بالاتری کار می‌کند، درنتیجه تولید گرمای آن بیشتر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *